Cand cardul te lasa la greu

Sigur ti s-a intamplat si tie la un moment dat. Daca nu ti s-a intamplat, stai linistit, este doar o chestiune de timp. Atotputernicul card iti va face si tie figuri. Nu scapa nimeni de amenintarea plasticului magic si valoros. Eu am patit-o destul de naspa. Dar ca din orice experienta neplacuta, am avut de invatat. Daca stau sa ma gandesc mai bine, ultimele doua luni au fost presarate cu evenimente din care am tras invataminte importante. Si s-a lasat de cele mai multe ori cu promisiuni solemne de “de acum incolo nu mai…”

Era sambata, ora 6 dimineata, dupa o noapte lunga. Liniuta de rezerva a rezervorului de benzina clipea deja de ceva timp. Si cum a rasarit fix in drumul meu spre perna pufoasa de acasa benzinaria de la Cotroceni-Eroilor am zis ca e momentul sa realimentam. Un mic pit-stop, doar 5 minute. Zis si facut. 95 fara plumb de 50 de lei. Revenim la 98 dupa ce trece criza.😛 In 3 minute operatiunea era incheiata si eram la casa. Deja ma gandeam cum voi strange perna in brate in mai putin de 15 minute. In portofel mai aveam doar 20 de lei deci un minus de 30.. No problem, scoatem cardul la inaintare. Il da domnisoara care parea mai adormita ca mine prin POS dar cu un piuit suparat afiseaza refuzat. Inainte sa ceara pin-ul. Hmmm, nu-i nimic, mai incercam o data, doar stim ce chixuri da tehnologia asta. Acceasi poveste. Piiiiiiing! Refuzat. Ok…perna incepea sa nu se mai simta asa aproape. Domnisoara mai incercati o data, va rog, sigur am bani pe el. A treia oara…refuzaaaaaat!😐

O fi o incompatibilitate intre cardul meu si POS-ul lor, gandeam eu inca relativ calma in timp ce ma indreptam spre bancomatul din apropierea benzinariei. Mmmmnu…surprize, surprize, nici bancomatul nu l-a vrut. Situatie maxim de penibila incoming avand in vedere ca normal, la ora 6 dimineata nu raspundea nimeni la telefon. Deci eu ce fac acum? Se pare ca totusi nu am fost prima care s-a lovit de o asemenea problema si tipa de la benzinarie a fost foarte intelegatoare dupa ce i-am lasat buletinul si am plecat cu promisiunea de a ma intoarce in 20 de minute cu hartia de 50 de lei in dinti.

Deznodamantul nu mai conteaza, s-a rezolvat, dar ramane problema. De ce nu a mai functionat “minunatul” meu card de la “minunata” banca Credit Europe Bank dupa ce il folosisem cu incredere dimineata anterioara? Pai simplu…pentru ca plasticurile magice de la noi sunt de foarte proasta calitate. Abia astept sa ma duc la banca sa aud varianta oficiala. Foarte putine banci locale emit carduri cu cip, adica acel tip de carduri inteligente cu un grad sporit de securitate si capacitati de stocare ce permit noi optiuni de plata. Spre deosebire de cele traditionale, acestea ofera numeroase avantaje: securitate, viteza, functionalitate si longevitate. Totusi, in Romania, doar 25% din totalul cardurilor au cip. Desi sunt emise de un numar tot mai mare de banci (in prezent s-a ajuns la 11 banci: ProCredit Bank, ING Bank, GarantiBank, RBS Bank, Intesa Sanpaolo Bank, BRD, BCR, Romanian International Bank, Banca Transilvania şi UniCredit Ţiriac Bank), marea majoritate sunt duale, adica contin atat cip cat si banda magnetica. Infrastructura bancara este inca deficitara: nu toate bancomatele si POS-urile citesc carduri cu cip.

Am citit totusi ca de la anul se va introduce o taxa pentru banci, acestea fiind obligate sa plateasca o penalitate pentru fiecare card fara cip emis. Poate, poate se va schimba ceva. Pana atunci eu nu mai platesc la benzinarie cu cardul. Moarte plasticului fara cip!🙂

Leave a Reply

